DLL bestaat 80 jaar

Beter voorkomen dan...

1) Wanneer je gaat wandelen is het natuurlijk zeer belangrijk dat je op goede schoenenschoen loopt,
om blessures te voorkomen. Waar voldoet een goede schoen nu precies aan?

Een goede schoen moet stabiel lopen en niet te zwaar zijn. Leren schoenen worden vaak
aangeraden omdat dit soepel, flexibel materiaal is. Let er verder op dat de schoen
groot genoeg is om je tenen vrijelijk te laten bewegen. Daarnaast helpt een stevige zool
voorkomen dat je iedere oneffenheid in de weg voelt.

Wandelschoenen zijn ingedeeld in categorieën om de keuze te vergemakkelijken:
Groep A : lichte wandelschoenen voor gebaande wegen
Groep B : voor meerdaagse tochten met bepakking
Groep C : wandelschoen voor zware tochten in het hooggebergte
Groep D : stijgijzervaste schoen voor extreme ijstochten, expeditieschoen.

De meeste wandelingen in Nederland zijn goed te belopen met een schoen uit groep A of B.

Als je de juiste schoenen hebt gevonden, loop ze dan goed in en let er op dat je je voet
goed afwikkelt in de schoen bij het wandelen. Heb je moeite met het maken van de juiste keus voor een bepaald type schoen, dan kun je bijvoorbeeld de hulp inschakelen van experts zoals bij Kaman Podospecial.

2) Ook de keuze van je sokkensokken is erg belangrijk. Goede sokken kunnen blaren helpen voorkomen. Badstof, wollen of katoenen sokken, zonder naden of stoppen en van een fijne structuur zijn prima. Wanneer uw sokken niet al te grote naden heeft kunt u het beste uw sokken binnenstebuiten dragen. Zorg dat ze na het wassen zacht zijn.

3) In ons kikkerlandje regent het helaas soms meer dan ons lief is.regen Wees hierop voorbereid
en neem regenkleding en/of een paraplu mee. Een regenpak heeft vaak als nadeel dat het door transpiratie aan de binnenzijde net zo nat wordt als aan de buitenzijde en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Een goed alternatief is dan een regenponcho.

4) Behalve de regen, kan kou je ook aardig parten spelen tijdens een wandeling in Nederland. Veel spierblessures ontstaan doordat wandelaars niet warm genoeg zijn aangekleed. Je
kunt het beste meerdere laagjes kleding over elkaar aandoen, want als het warmer wordt kun je gemakkelijk een laagje uitdoen, zonder dat je het meteen te koud krijgt. Verder zijn
afritsbroeken een goede optie als je nog niet weet of een korte broek nu wel...of toch nog niet kan.

5) En het is natuurlijk ook soms prachtig zonnig, warm weer! zonDraag dan ademende kleding
en geen synthetisch materiaal, maar geniet bovenal van de zon!

6) Iedere sport, ook wandelen kost een hoop inspanning. Het is dus niet verstandig om niets te eten voor een fikse wandeling. Teveel eten is natuurlijk ook geen goed idee. Als je
ongeveer 1, 5 uur voor de wandeltocht een goede, koolhydraatrijke maaltijd eet met veel
vitaminen, dan heb je voldoende energie binnengekregen voor een stevige wandeling.

7) Ook drinken is zeer belangrijk om vochtverlies door zweten te compenseren. Water, thee en sportdrankjes zijn prima om je vochtbalans op peil te houden. Koolzuurhoudende drankjes
en/of alcohol zijn een minder goed idee... Let er bij warm weer op dat je niet te koude dranken drinkt.

8) Als je nog geen wandelervaring hebt is het belangrijk dat je rustig aan begint. Probeer vooral ontspannen te lopen en zoek een wandeltempo waarbij jij je prettig voelt. Laat je niet
opjagen door medewandelaars ;-)! Begin met korte afstanden (5 km) en kijk hoe dit gaat. Als deze afstand goed gaat, stap dan over naar een langere afstand. Rust iedere twee uur even kort uit. Niet te lang, anders worden je spieren stijf! En blijf vooral regelmatig wandelen....oefening baart kunst.. (en conditie!)

9) Zoek mooie gevarieerde wandelroutes uit om te lopen. Hierdoor krijg je zoveel plezier in het wandelen dat pijnlijke vermoeide voeten zo vergeten zijn.    

10) Spierkramp kan veroorzaakt worden door bijvoorbeeld kou en/of vermoeidheid bij ongetrainde spieren, die verrekt zijn. Meestal is kramp te verhelpen door de spier te rekken
en een beetje te masseren.

11) Als je tijdens een wandeltocht een blaar voelt, dan kun je die best intact laten. Wanneer de blaar opengaat, kun je er een steriele pleister op plakken om infectie te voorkomen.

Regelmatig worden mij vragen gesteld over het gebruik van een GPS apparaat en/of de software daarvoor.
Om die reden, heb ik een soort handleiding voor beiden gemaakt. Deze kunt u gratis downloaden als pdf bestand

Klik hier voor download

Fotoalbum 2017

Klik hier voor het fotoalbum van 2017

Facebook

Klik op het logo voor onze Facebook pagina

Onze sponsor

Bezoek de website van onze sponsor:

Klik hier voor website "de Vrijbuiter" (onze sponsor)

Ga naar boven